Неллі Корнієнко, директор Центру Леся Курбаса, академік Академії мистецтв України, доктор мистецтвознавства так висловилась про генія української культури: «Ми мали митця 21-22 століття. Це абсолютно сьогодні зрозуміло після реконструкції його вистав. Це людина, яка вважала, що театр є парламентом держави, що культура важливіша від інших сфер діяльності, що виявилося у 21 столітті правдою.»
Курбаса було заарештовано в 1933 році, Куліша в 1934. Обох розстріляно на Соловках в 1937, режисер мав 50 років, драматург 45. В радянський час творчість обох була під забороною.
Виставка "Курбас в Харкові" є продовженням виставки "Курбас в Київі". Це спроба показати творчий спадок, скласти уявлення про масштаб і сміливість експериментів цих видатних митців.

Керує проектом Вірляна Ткач (США). Тут присутні справжні афіші, фото, відтрорено костюми і декорації. Якщо врахувати, що основна частина таких документів знищувалася або втрачалася, стає зрозумілим, яка велика робота стоїть за цим зібранням. Виставка зроблена на основі колекції Музею театрального, музичного та кіномистецтва України. Також викорастані матеріали, надані Театральним музеєм Харківського Державного Драматичного Театру ім. Т.Г. Шевченка, Харківським Літературним Музеєм, Національним центром Олександра Довженка, Центральним державним кінофотофоно архівом України імені Г. С. Пшеничного, Музеєм Михайла Старицького, Українським Музеєм у Нью-Йорку (Архів Йосипа Гірняка). З приватних архівів Сергія Гордієва, Ірени Макарик, Вірляни Ткач та Мистецької Групи «Яра». Реконструкцію одягу зробила майстерня “Шляхетний одяг”.

Частково відтворені декорації, яких не зустрінеш в сучасних театрах. Хоча б приблизно можна уявити, яким видовищним і новітнім був театр Курбаса.











"Тоді він насправді робив вражаючі речі. Наприклад, вперше дуже цікаво вжив рух у театрі. Люди виходили на сцену як робітники, перетворювалися у машини, потім у газ, а за цим - вибух цілого заводу. Курбас перший почав впроваджувати у театр фільм, щоб показати думки людини, це феноменально для історії театру. Нам здається, що це хтось вчора придумав, а Курбас це ще в двадцять третьому робив." Вірляна Ткач


Афiшi з першоi вистави Мина Мазайло i уривок з останьоi постановки - живий i актуальний сьогоднi не менше, нiж 80 рокiв тому. Тьотя Мотя як прибула тодi з Курська до Харкова, так i лишилася бiгати вулицями досi.

Тут є все, що нас хвилює сьогодні. Русифікація/українізація, справжні руські і неіснуючі українці, пристосування як релігія і дискусії без правил. Це все вже було, і вже тоді це було і смішним, і страшним, включно з полемікою з живим на той час Булгаковим.


Ще трохи фото експонатів з виставки, хоча їх там набагато більше. На це варто подивитися, щоб хоч трохи розуміти справжніх митців, які творили урбаністичне і модерне обличчя міста. Їхня творчість сучасна, і вона вціліла, як не намагалися її знищіти.




Journal information